Door naar Naumberg

6 mei 2024 - Naumburg (Saale), Duitsland

Gisteren en vandaag twee serieuze fietsdagen van ieder 65 km. Beide dagen volgende we de Unstrut, een rivier die door een glooiend heuvellandschap stroom en uitkomt in de Saale.
Langs de route zijn veel bossen en bossages, en de het gekwetter van de vogels volgt ons de hele tijd.
Wat een verschil als je windje mee fietst, zoals gisteren. Als compensatie mochten we toe wel een stijle berg op fietsen, door het bos weliswaar, om bij onze overnachting te komen. Een vakantiehuisje, waar ‘s avonds we een eenvoudige broodmaaltijd hebben gegeten. Een aangename afwisseling op het uit eten.
Vandaag begon het eerst steil bergafwaarts (what goes up, must come down), en daarna weer langs de rivier. Helaas met enige wind tegen en een lichte motregen, die meer wel dan niet viel.
In Naumberg hebben we weer een appartement waar we zo goed en zo kwaad als het gaat met beperkte middelen, voor het eerst zelf gekookt hebben (hollandse worteltjes, Ierse hamburgers, en minifrietjes voor in de magnetron).
Naumberg is een klein, maar lieflijk stadje, met veel gebouwen uit de zestiende eeuw. Een bijzondere romaanse Dom, met vier torens en zonder een werkelijk front. De oude stadsmuur met enkele van de ingangen zijn goed bewaard gebleven. Langs de muur vonden we ook nog het huis waar de filosoof Friedrich Nietzsche in zijn jonge jaren had gewoond.
Al met al was het weer genieten deze dagen. De Duitsers zijn kampioenen in het aanleggen van goede fietsroutes.

1. Gert-Jan:
    8 mei 2024
    Dat ziet er goed uit, geniet er van.
    De buren.
  2. Betty en Wim:
    9 mei 2024
    Mooie ervaringen en herinneringen dus! Geniet ervan!

Jouw reactie