Naar waar de Rijn en Mosel elkaar raken

17 juni 2017

Een vlakke tocht langs de Rijn. Maar wel voor het eerst onze jacks aan gedaan. Want de temperatuur haalde de beloofde 25+ absoluut niet.

Het gaat vlotjes, half drie waren we in Koblenz, 70 km verder. Maar de eerste pijntjes laten zich gelden. Mijn kuiten spartelen de eerste helft tegen. En Miriam begint zo'n 20 km voor Koblenz last van haar knie te krijgen. Halen we Bingen wel op tijd? We zullen het gaan zien.

De eerste plaats na Bonn is Bad Godesberg. Voor de liefhebber, dat is de plaats waar de SPD haar beginselprogramma in 1959 fors bij stelde en het laatste marxisme er uit gooide. De PvdA en tal van andere sociaal demokratische partijen volgden dit voorbeeld van de Duitse moederpartij op.

Daarna rijden we langs Remagen, waar weer veertien jaar eerder de slag om de spoorbrug van die stad plaats vond. In een van de overgebleven pijlers is een museum ingericht.

Langs de Rijn zijn aan beide zijden spoorlijnen aangelegd waar internationaal en regionaal personenvervoer plaats vindt, en vrachtvervoer. Voor de modelspoorbouwliefhebber niet te versmaden. Dit naast het vele vervoer over water, want het is een komen en gaan van boten, vooral uit Nederland, Duitsland en België.

Tenslotte, overal kastelen, forten, sloten, kloosters en kerken.

Op de plaats waar de Mosel de Rijn stroomt ligt Koblenz, ons doel van vandaag

1. Hans:
    Volhouden!!
  2. T.v.lierop:
    17 juni 2017
    Pas op, nu in wrijven met haarlemmerolie, zou Marie spoor zeggen. Serieus forceer niet.
    Groetjes. Mama