Over de Valico di Viamággio

31 juli 2017

De hittegolf is aangebroken. We hebben een iets van een tropenrooster ingevoerd. 6.30 op, 7.00 uur ontbijt en 7.30 rijden. We krijgen ontbijt met cake en droog brood, maar wel met een reuzepot Nutella, die de zeer aardige Roemeens Italiaanse gastvrouw heeft laten aanrukken. Een grappige overnachting in de Agri Turistique.

We moeten nog een keer een pas over, de Valico di Viamággio van 985 m, hoewel ter plekke een bord staat dat beweert dat hij 1050 meter hoog is. Miriam had een beetje opgezien tegen de klim, maar met enkele strategische stoppen klaren we de klus fluitend.

Het levert een prachtig vergezicht op richting Sansepolcro en een meer dat beneden ligt. Wel lastig te fotograferen. En vervolgens is de beloning een mooie afdaling van 17 km over prachtig asfalt, deels gloednieuw. Dat rijdt lekker. Voor 11 uur zijn we in de plaats van bestemming, Sansepolcro.

Na een verdiende rust bezoeken we het Museo Civico, waar onder andere het beroemde fresco De Wederopstanding van Piero della Francesca hangt. Het wordt op het moment gerestaureerd, maar is achter glas, op de grond zittend, goed te zien.

De Dom van Sansepolcro is eveneens de moeite waard, met een prachtige doopvont en diverse schilderijen. Maar er is heel veel te zien in Italië.

De stadswandeling durt kort aangezien het 34 graden is. Komende dagen 37 - 40 graden, dus onze trui en vest hebben we voorlopig niet nodig. Wel heb ik sandalen aangeschaft, want de fietsschoenen zijn een beetje warm.

1. Jacky:
    31 juli 2017
    sterkte met de hitte! drink genoeg!