Naar het noorden: Milaan

16 augustus 2017

Voor we de trein instappen, via Pisa naar Milaan, hebben we nog tijd op de Piazza dei Popolo de Santa Maria del Popolo te bezoeken met zijn twee Caravaggio's. Dat doen we, gezien de beladen fietsen, om de beurt. Helaas voor Miriam begint er na mijn bezoek een mis, zodat ze de schilderijen opnieuw niet te zien krijgt.

Dat verdient compensatie. We rijden naar Villa Borghese en Miriam bezoekt de Galleria Nazionale d'arte Moderna e Contemporena. Ik blijf op het terras van het bijbehorend cafe. In de Galleria zijn een aantal hoogtepunten uit de schilderkunst te zien, zoals De Tuinman van Van Gogh, El Tre Età van Klimt, en daarnaast beeldende kunst als de WC-pot Duchamp en een beeld van Giacometto.

Na deze laatste culturele uitspatting rijden we naar het station en stappen we op de trein. Met een overstap de snelste manier om met de fietsen naar het noorden, in dit geval Milaan, te komen. In de trein naar Pisa zitten opmerkelijk veel Afrikanen, waarvan een enkele de radio erg hard heeft staan. Keurig op tijd komen we 's avonds om 23.20 uur in Milaan aan. We hebben een hotel naast het station, dus daar zijn we snel.

Milaan heeft een heel andere uitstraling dan Rome. Het is er ook vakantie, de halve stad is gesloten. Maar het is schoon, de straten zijn goed onderhouden, er is bouwactiviteit en overal zijn fietspaden (soms met natuursteen belegd). In het centrum zie je de rijkdom, en op de terrasjes krijg je die ook op je rekening. Veel duurdere koffie hebben we niet eerder gedronken, en hij was niet lekkerder.

De Dom hebben we van buiten uitvoerig kunnen bekijken. Eerst vanaf het plein, daarna vanuit het museum Novecento dat er tegenover ligt. Museo Novecento, dat moet bezocht worden. Veel interessante moderne kunst uit Italië, zoals Boccioni, Balla, Severini, Moglidiani, Fontana, maar ook enkele werken van Picasso, Mondriaan, Kandinsky, Klee en Braque. En als opening het beeldbepalende schilderij Il Quatro Stato van Guiseppe Pellizza da Volpedo, waarmee de film Novecento, 1900, begint.

Voeg daarbij het restaurant met direct uitzicht op de Dom, en het bezoek aan Milaan is een succes.

Nu zien hoe we verder komen. Wordt het Chiasso, of gaan we via Verona en München. Morgen zullen we het weten. In ieder geval gaan we op de fiets nog wat moderne architectuur bewonderen.