Architectuur en kunst in Milaan

17 augustus 2017

Milaan is natuurlijk het centrum van de mode. Maar daar is tijdens de vakantie niet veel van te merken. Wij hebben twee andere aspecten gedaan: moderne stedenbouw en kunst.

Met de fiets zijn we langs Bosco Verticale en omgeving gereden. Bosco Verticale is bijzonden omdat er op alle balkons, van boven tot beneden, veel groen op staat. Vamdaar de naam 'vertikaal bos'.

Vervolgens hebben we het kasteel van Milaan doorkruist op weg naar Tre Torri, het plein waar drie hoge torens gebouwd zijn/worden, naast een nieuwbouwwijk, waarvan de balkons ook met veel groen waren gevuld. Een van de torens is ontworpen door de Iraaks-Britse architecte Zaha Hadid. Heel bijzonder. De tweede toren is van Isozaki, de Allianz-toren. De derde moet nog gebouwd worden.

Na dit stuk moderne architectuur stond een bezoek aan het San Sirostadion op het programma, waar immers in 1970 Feyenoord de Europacup won. Vlak daarbij is het Hippodrome, waar Het Paard van Leonardo staat.

Milaan is ooit ook havenstad geweest. De overblijfselen daarvan, enkele kanalen, zijn nu ontwikkeld als uitgangsgebied.

Dan was er natuurlijk het dagelijkse portie kunst, dit keer in de Pinacoteca Brera. Een keur aan Italiaanse meesterwerken, enkele Vlamingen en een zaaltje moderne kunst waren eigenlijk teveel om allemaal in je op te nemen. De foto's geven een impressie. Erg de moeite waard, maar het wordt tijd om iets meer te fietsen dan een stadtocht.

Dankzij een nachtelijke ingeving van Miriam hebben we een alternatief voor de spoorwegen, die alleen regionaal vervoer van de fietsen toelaten. Bovendien is het spoor langs de Rijn gestremd. We gaan morgen met de Flixbus naar Stuttgart. Vandaar gaan we met de trein naar Heidelberg, waar de fietstocht wordt hervat.