Langs de Etsch naar Bolzano

10 juli 2017

We dalen vandaag verder Italië in. Een lang, zeer goed fietspad brengt ons via Merano naar Bolzano. We kunnen ons niet herinneren ooit op zo'n lang en zo'n mooi fietspad te hebben gereden. Prachtig asfalt. Van een uitkijkpunt boven Merano is een nieuwe goed berijdbare afdaling aangelegd. Kortom, een fijne rit die vooral naar beneden ging.

De rivier stroom vrij snel, voorziet de omgeving van elektriciteit en kent af en toe interessante waterwerken. Een daarvan is voorheen een Romeins tolpunt geweest. Het water bruist er naar beneden.

Over de Romeinen gesproken, de route is al zo oud als de Romeinen die er de Via Claudia Augusta hebben aangelegd. Dit verbond het zuiden van Germania met noorden van Italië, tot Verona en Venetië.

In Naturns staat een oud kerkje met Karolinische fresco's dat als museum de hele week is geopend. Behalve maandag, want dat is Ruhetag...

Ee pauzeren in Merano, wat een aardige stad is. Voor Hans: zie de foto van de koffie bar.

Dan volgen we het laatste stuk voor Bolzano het fietspad tot we de stad hebben bereikt. Om Bolzano in te rijden moeten we een overweg over. De bomen zijn gesloten. Aan beide zijdes ontstaat een lange file, zonder dat er iets gebeurt. Er komt geen trein. Uiteindelijk gaan de spoorbomen onverrichter zake weer open.

Vannacht is er de nodige regen naar beneden gekomen en we begonnen onder een wolkendek. Maar het is steeds warmer geworden, en de verwachtingen vanaf Bolzano en Trento, onze volgende stop zijn zonnig en warm. Dan hebben we het over een graad of 30.

Bolzano is een gezellige en mooie stad. De geschiedenis toont zich door een Dom, een Franciskanerkerk en Dominicanerkerk en kloostertuin. Mooie oude villa's en beschilderde gebouwen. En daarnaast aan de rand van het centrum een modern muziektheater en een gloednieuw Museion met moderne kunst. De fietsfaciliteiten zijn prima, met speciale fietsroute en mooie fietsbruggen.

1. Jacky:
    10 juli 2017
    Ga in Trento vooral kijken bij Torre d'Aquila naar de fantastische 12 maanden fresco's. Kunnen jullie dan meteen vragen of ze daarin nog posters hebben die we vanuit Nederland kunnen bestellen? De onze zijn verbleekt.
    Mazzelaars, dat jullie in Italia zijn aangekomen. Wij hebben nu al heimwee :)
  2. Leo Hartveld & Miriam van Lierop:
    10 juli 2017
    Gaan we doen. Jullie kunnen natuurlijk ook weer komen.