Naar Englischer Garten und Neue Pinakothek

1 juli 2017

Vandaag iets later dan gewoonlijk opgestaan. Het lijkt wel een rustdag.

Dan de stad in, na een ontbijtje bij een van de vele Backerei - Konditorei'en. De fiets in een stad is altijd handig. Zonder bagage fietsen lekker licht.

We krijgen een aardige indruk van de binnenstad, nadat we gisteren al een eerste wandeling door het centrum hebben gemaakt.

Als we door de Maximiliaanstraat rijden moeten we van Miriam een paar bijzondere gebouwen bekijken, zien we de Maximilianeum, de Beierse Bondsdag, liggen en komen zomaar in de Englischer Garten, die we gisteren dus misten. Mooi park. Op de Isar wordt fanatiek gesurfd op een stroomversnelling in de rivier door een groep mannen en vrouwen. De meesten houden maar enkele tellen uit, maar een enkeling lukt het langer op de been te blijven.

De Engelse tuin kent enkele prieeltjes, waaronder een Chinees Paviljoen. Op we naar de Pinakothek komen we dan onverwacht door een straat met schitterende panden. Dat is het leuke van fietsen door de stad.

In een mooie Art Deco ingerichte brasserie met de zeer Duitse naam Tresznewski nuttigen we eerst nog koffie en thee alvorens ons in de eerste van de drie Pinakotheken te begeven.

Het wordt de Neue Pinakothek, waar schilderijen uit de 18e, 19e en zeer begin 20e eeuw hangen. Het eindigt met een reeks impressionisten als Degas, Manet, Monet, Cezanne en Gaugin. En niet te vergeten vier Van Goghs, waaronder een Zonnebloemen. Klimt's portret van Margareth Stonborough Wittgenstein is ook een hoogtepunt. Daar zijn we dan wel nagenoeg de hele middag van 12.15 tot 16.30 zoet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl