Dachau

29 juni 2017

Vanochtend was het voor het eerst onder de 20 graden. Na een nacht stortregen spetterde het nog even door. Maar geleidelijk kwam de zon door en werd het weer 25+, dus lekker.

We wijken af van Reitsma's route, om naar München te gaan. Eerst een stop in de buurt van Dachau, dat we vandaag gaan bekijken. Met behulp van Googlemaps vinden we onze weg.

Wind in de rug en redelijk stevig, dus we zijn vroeg in Pellheim, 5 km van Dachau.

Na aankomst in Pellheim hebben we het concentratiekamp Dachau bezocht. Bedoeld voor politieke gevangen, als eerste in 1933 ingericht, net als Oranienburg. Communisten, sociaal-demokraten, katholieken en andere demokraten werden opgesloten, verhoord, vernederd en soms vermoord. De geschiedenis is bekend, maar tegelijkertijd zo confronterend. Een van de eerste maatregelen na de machtgreep was het instellen van een instantie die 'valse feiten van de pers' over de Nazi's ging vervolgen. Klinkt toch een beetje actueel en bekend. De demokratie ging eerst, linkse partijen en de vakbeweging voorop, andere partijen en vervolgens Joden, Sinti's, homosexuelen.

Genoeg over deze trieste geschiedenis. Morgen naar München.