Halle

8 mei 2024 - Halle (Saale), Duitsland

Opnieuw hadden we gisteren een rit van 65 km. Langs de rivier de Saale, over de, heel verrassend, Saaleroute geheten. Een mooie tocht langs de oever van de rivier, met een enkele heuvel in het begin. Maar…..wel 40 km door de regen fietsen……vakantie? Zelf gekozen leed! De regenjacks worden getest en goedgekeurd. De benen onder fietsbroek vangen de rest van de nattigheid op.
Pas na 13 uur, als we al flink gevorderd zijn, houdt het op, en wordt het iets minder koud.
Halle is een middelgrote stad, ruim 230.000 inwoners, zo iets als Chemnitz. Maar op het eerste gezicht met een gezelliger centrum dan die stad. Echter, de sfeer van Weimar of Erfurt is toch nog iets relaxedter (of hoe je dat ook schrijft).
Halle is de stad van Georg Friedrich Händel, de componist van onder andere het stuk Water Muziek. Tegenover het apartement waar we slapen ligt het Händelhuis. Verder is er een kunstmuseum in de vroegere burcht, Slot Moritzburg. Helaas voor Miriam is dat woensdag dicht, dus ze gaat er tevergeefs naar toe.
Ook is er een Beatles museum, maar daar heb ik er al een paar van gezien, in Liverpool en Buenos Aires, en omdat het mooi weer is prefereer ik de Botanische Tuin.
Na haar mislukte museumbezoek schuift Miriam aan in de Botanische Tuin, onderdeel van de Maarten Luther Universiteit. Maarten Luther, by the way, heeft hier enkele jaren in de Maria Kirche gepredikt. De Botanische Tuin is een pareltje als we het vergelijken met diverse andere botanische tuinen die we in de loop der jaren hebben bezocht. Perfect onderhouden, en voorzien van een verzameling planten, struiken, bloemen en bomen van de hele wereld, deels buiten en deels in broeikassen. De moeite waard om een zonnige middag in door te brengen.
Vanochtend hebben we een IZI stadswandeling gemaakt. Aardige stad, maar toch minder sfeervol. Wel een mooie, vrij staande Rode Toren uit de 15e eeuw. Verder de nodige mooie gebouwen, deels oorspronkelijk, maar ook vaak gereconstrueerd.
Vanavond eten in onze B&B. We besluiten een half flesje wijn bij het brood aan te schaffen. Toen we in de delicatessezaak afrekende mochten we een bedrag betalen, waarvoor je normaal in een restaurant een hele fles aanschaft…. Wat blijkt, het is een uitstekende dessertwijn. Smaakt heerlijk bij het broodje kaas en de salade.

1. Thea van Lierop:
    8 mei 2024
    Ik heb het weer gelezen, jammer dat Miriam soms pech heeft.
    Mama
  2. Betty en Wim:
    9 mei 2024
    Hoera, vandaag hier in Wenen vandaag weer de zon na op dinsdagavond een hoosbui met hagel! Schade aan de luifel…geen ramp maar lastig! Prachtige Stephansdom weer aanschouwd, Karlskirche en aardig modern museum. Vandaag nog 2 musea op het lijstje.
  3. Jacky:
    9 mei 2024
    Heerlijk om jullie verslag te lezen. Eerlijk gezegd had ik geen idee van dat stuk van Europa. Erg leerzaam!
    Sterkte met je knie, Miriam!

Jouw reactie