De stad van het Concilie

12 juli 2017

De stad Trento is beroemd vanwege het Concilie dat hier in de zestiende eeuw is gehouden. Het was een initiatief van de katholieke kerk. In reactie op de reformatie ging de katholieke kerk haar leer opnieuw omschrijven en uitdragen. Men nam er ruim de tijd voor. Het concilie het duurde van 1545 tot 1563. Het betekende de start van de contrareformatie

Maar zeker zo boeiend is het Castello del Buonconsiglio en het regime van Prins Bisschoppen. Met name bisschop Georg von Liechtenstein heeft veel aan de uitbreiding en inrichting van het Castello gedaan. In het hele Castello zijn fresco's aangebracht. De techniek van Fresco's is op het nog natte stucwerk schilderingen aanbrengen, dus dat luisterde (en luistert) nauw.

Hoogtepunt zijn de fresco's in de Torre Alquila, waar de twaalf maanden van het jaar zijn uitgebeeld in wat beelden van de ideale aristocratische wereld naar het beeld van Von Liechtenstein. Alleen de maand maart is verloren gegaan, waarschijnlijk omdat die op een houten inbouw was geschilderd. Men weet niet wie ze heeft geschilderd maar de verdenking gaat uit Wenceslaw, die wij ook al zijn tegen gekomen in Praag. Helaas mogen ze niet gefotografeerd worden, maar er zijn affiches van.

Er zijn verder een dom, een basiliek en een aantal oude kerken, die we voor een deel hebben bekeken.

De romeinse opgravingen waren gesloten tussen de middag, en om 18.00 uur ook, dus die zullen we ergens anders gaan bekijken.

Een leuk initiatief is het aanleggen van een aantal stadstuinen in het hartje van het centrum. Bloemen pracht, groen met waterpartijen maar ook een aantal met gras begroeide heuveltjes. Het kapitaal en de overheid financieren.

1. Wilma lok:
    13 juli 2017