Treinkaartjes, wandeling; Via Appia Antica en Catacomben

13 augustus 2017 - Rome, Italië

Gisteren hebben we onze vervolgreis geregeld. Met de fiets op de trein is niet even simpel. En het juiste loket vinden waar je de kaartjes koopt was voor ons ook een uitdaging. Maar de derde rij was raak. In een keer naar Heidelberg , met tig overstappen, regelen was niet mogelijk. Maar tot Milaan is het nu geregeld. Daar kijken we weer verder.

In de tussentijd was Ellen met een rondwandeling gestart, en toen zij in de buurt van Roma Termini was hebben we ons weer herenigd. De Santa Maria Maggiore en Sint Jan van Lateralen waren twee van de grotere kerken die we hebben bezocht. Wat een pracht en praal weer. De Maria Maggiore heeft een reeks mooie mozaïeken. En de San Giovanni del Lateralo heeft een indrukwekkend dak met heel veel goud. Alle Basilieken worden bewaakt, net als de stations. Bij de kerken moet je door poortjes. Dat is niet echt een verbetering, maar helaas noodzakelijk.

Dat geldt ook voor het Colosseum, dat we van alle kanten hebben bewonderd en gefotografeerd. Blijft imponeren.

Tenslotte heben we nog een Basiliek en klooster bezocht met mooie fresco's. We bezochten eerst de basilica st Clement, een kerk in drie lagen uit verschillende periode. De kerk heeft op de tweede laag fresco's uit de 5e eeuw, ook is een deel nog gewijd aan de verdwenen Mithras religie die groot was in Rome ten tijde van de opkomst van het Christendom.
Daarna ging we naar een zeer vervallen kerkje van de Santo Quatro Coronati, maar het kerkje bevat een prachtige schat: fresco's van  paus Sylvester en Constantijn, waarop de laatste gedoopt wordt en de stad overdraagt aan de paus. Een gebeurtenis waar de paus eeuwen zijn recht op regeren over de stad aan ontleend heeft.

Vanochtend zijn we begonnen met afscheid te nemen van Ellen die weer naar huis is gegaan. We hebben haar op de trein richting luchthaven gezet. Het was even spannend of ze de trein zou halen, maar dat ging uiteindelijk goed. Ondanks de ons bekende ongure types die weer bij het kaartapparaat stonden te loeren.

Daarna zijn we terug naar het appartement gegaan, om ons daguitje voor te bereiden: fietsen naar de Via Appia Antica en de Catacomben. Het is weer lekker warm in Rome, maar niet zo heet als eerst. De Via Appia was de weg naar het zuiden, waarop de legioenen marcheerden. Aan die weg liggen een aantal Catacomben, gangen met graven van de Christenen tot de vierde eeuw. Wij bezochten de catacomben van San Callisto. Deze graven zijn sinds mijn bezoek in 1976 flink veranderd. De gangen zijn beter verlicht, voor een groot deel afgesloten vanwege verdwalingsgevaar en tenslotte geruimd. Toen ik er eerder was lagen de botten en op sommige plekken bergen schedels in de graven. Vanwege diefstal is het allemaal geruimd en elders herbegraven.

We hebben ook het oorspronkelijke plaveisel van de Via Appia beproefd. Niet echt aan te bevelen voor onze fietsen.