De Zijdebeurs en meer

24 oktober 2022 - Valencia, Spanje

Onze dagen in Spanje zijn geteld en onze hoofden denken steeds vaker weer aan thuis, maar er is in Valencia nog heel veel moois te zien dat onze aandacht vraagt. Na de Modernismo-wandeling staan er nog een paar gebouwen op het programma om van binnen te bekijken.
De eerst daarvan is La Llonja de Seda, de Zijdebeurs. Een gebouw uit de 15e en 16e eeuw, gebouwd om geformaliseerde, fraudevrjje handel van goederen te bevorderen. Van buiten lijkt het deels een kasteel, deels een kerk, met rijk versierde ingangen. Elke deur heeft een eigen verhaal, met religieus en politiek geïnspireerde versieringen. Er zijn twee grote hallen, één voor de handel in goederen, en één voor de marine autoriteit, die de regels van de zeevaart bewaakten (dus in de tijd voor Hugo de Groot). De handelshal heeft acht pilaren in het midden en twintig aan de zijkanten, en was voor zijn tijd een bijzonder architectonisch product, waarbij met bouwkranen de elementen werden gestapeld, op haast 20e eeuwse wijze.
Het tweede gebouw wat we van binnen wilden zien was de Centrale Markt. Een grote koepel, met grote deelmarkten, waarbinnen eten en drinken wordt verhandeld. Helaas waren we aan de late kant, en sloot de markt om 15 uur.
Derde gebouw was de kathedraal, maar die was beduidend minder interessant dan diegenen die we in Toledo of Cordoba hebben bezocht. We hebben volstaan met het werpen van een blik naar binnen.
Met de nodige wandel kilometers kwamen we ’s avonds nog over de brug bij de gebouwen van Calatrava, die waren aangelicht en waarvan er één van binnen groen was verlicht. Opnieuw een prachtig beeld van Valencia, nu ‘s nachts.
Morgen laatste dag Valencia en ook het laatste blog.

1. Annemieke den Dulk:
    25 oktober 2022
    lieve mensen,
    Ik ben pas een paar dagen aangesloten op jullie blog dankzij...?ik weet niet wie.
    Maar, ik ga ze, als een terug spoelende film, allemaal lezen en bekijken.
    Fantastisch, chapeau, niet genoeg superlatieven.
    Nog een goede tijd, voor zover die rest.
    En een langzaam wennen thuis, als het zo ver is.
    langzaam, want dan kun je misschien nog nagenieten.
    heel hartelijke groet, Annemiek.