Door de wijnvelden naar Bordeaux

3 september 2022 - Bordeaux, Frankrijk

Na de regen van gisteren is het vandaag wat afgekoeld. We vertrekken uit onze prachtige B&B, en vliegen de heuvel af. Maar dan volgen er een paar ‘normale’ klimmetjes, zoals dat in Frankrijk gebruikelijk is. We zijn na al dat vlakke rijden het bijna vergeten hoe dat voelt, het zuur in de benen aan het eind van zo’n klimmetje. Het is goed te doen en we hebben prachtige uitzichten en rijden door de ene na het andere veld met wijnranken. Gisteren hebben we een fles Bordeaux geproefd bij de broodmaaltijd en die smaakte opperbest.
Na 12 km klimmen en dalen, komen we bij de Piste Cyclabe Roger Lapébie, een fietspad dat is aangelegd over het voormalige traject van een treintje. Dat glooit, met veel vals plat, maar geen heftige klimmetjes of afdalingen. Relaxed rijden we langs velden met uitgebloeide zonnebloemen, graan en natuurlijk druiven.
Rond 14 uur zijn we in Bordeaux. De Route langs de kanalen is voltooid. Wel moeten we nog een stuk naar het westen om bij de Atlantische Oceaan te komen en de Route des Deux Mer (van twee zeeën) af te ronden.
We maken na de 70 km nog een mooie stadswandeling langs de schitterende Kathedraal met los staande toren (vanwege constructietechnische redenen), door het oude centrum van Bordeaux en langs het waterfront. We zien weer een prachtige Arbeidsbureau, zoals is meer plaatsen, waar de communistische vakbond CGT is gehuisvest. Die hebben het goed voor elkaar.
In Bordeaux gaat Ellen zich bij ons voegen. Die komt van de omgeving Vaison la Romaine met de trein deze kant op, maar zal pas rond middernacht in het hotel aankomen.
Morgen gaan we dan gedrieën verder. Leuk om Ellen er bij te hebben, dat brengt altijd weer wat ander leven in de brouwerij. Op weg naar Hendaye en San Sebastian.