Wandelen en vulcanen kijken

5 februari 2022 - Puebla, Mexico

De laatste dag in Puebla zijn we er opuit gegaan met de auto. 60 km rijden door de stad en daarna op een dirtroad, hoewel rotsweg misschien nog een  betere benaming is. Na een uur denk je dat je er bijna bent. Maar dan begint een hobbelige weg omhoog richting het nationale park van de Popocatéptl en Itztaccihuatl, twee van de vijf vulkanen die Mexico van west naar oost doorklieven.
De Popocatépetll is een actieve vulkaan, waarvan experts zeggen dat de kans dat die nog een tot echte uitbartsing komt zo’n 10% is.
Het gebied rondom de Popocatépetl is om die reden geheel afgesloten voor publiek. Maar in het park dat tussen de twee vulkanen in ligt was het mogelijk een wandeling te maken, en dat hebben we dan ook gedaan. Boven aan, dat is op zo’n 3.000 meter sta je aan de voet van de vulkaan, die tot ruim 5.000 meter hoog is. En heb je een schitterend uitzicht op beide vulkanen, maar vooral de Popocatépetl.
Dan staat je weer een rit terug te wachten over dezelfde hobbelweg. En in de stad waren door wegwerkzaamheden en demonstraties van oorspronkelijke bewoners enige wegen geblokkeerd, waardoor we een uur langer deden om terug te komen.
Daarmee zit de voorlaatste stop van onze reis er op.