Wandelen door oud en nieuw Lyon

11 augustus 2022 - Lyon, Frankrijk

Op onze tweede rustdag in Lyon gaan we de openstaande bezienswaardigheden bekijken.
Allereerst is er een forse Romeinse erfenis in Lyon. Dit was de plaats, het Lugdunum, waar alle Gallische stammen (behalve uiteraard die ene stam met die kleine nederzetting en hun toverdrank) zich één keer per jaar moesten melden om hun trouw aan de Romeinen te bevestigen. Er zijn twee grote theaters bewaard gebleven en veel andere resten gevonden.
Het Lugdunum ligt op de heuvel, en om energie te besparen nemen we de Funiculaire. Scheelt weer wat belasten van de knieën.
Dan zetten we koers naar het punt van samenkomen van Rhône en Saône, de Confluent. Langs de Saône is een voormalig havengebied herontwikkeld tot een woon en werkgebied met bijzondere architectuur. Met name de Orange Cube en het gebouw van Europa News (de Groene Kubus) zijn bijzonder, maar ook het natuurhistorisch Museum Confluence, dat op de punt van het schiereiland ligt.
Ook is er de Monolith, ontworpen door het archictenkantoor MVRDV (van de Markthal en het Depot in Rotterdam en de Silodam in Amsterdam), en een enorm complex met winkels, bioscoop, hotel en eetgelegenheden.
Terugwandelend minus twee haltes met de tram, leggen we ruim11 km af.

1. Betty en Wim:
    11 augustus 2022
    Nooit geweten dat Lyon zoveel te bieden heeft!