Terug naar Madrid

2 oktober 2022 - Madrid, Spanje

Reizen is regelen. En aanpassen.
We hebben, nadat Miriam ernstig had uitgeslapen, nog een mooie ronde door Aranjuez gemaakt. De stad is Unesco erfgoed maar niet onze nummer één in Spanje. De tuinen van het Paleis, nu park voor iedereen, zijn nog het meest de moeite waard. Best lekker voor een wandeling op de zondagochtend. Maar verder is het vooral een overdreven groot paleiscomplex. Groot, groter, grootst ten koste van een arme bevolking.
Daarna zijn we met de lokale trein, de Cercanía, terug gereisd naar Madrid om morgen de busreis naar Cordoba te gaan maken. Een busreis waarvoor we de tickets voor onszelf wel hebben. Maar waar ee voor de fietsen wel hebben betaald, maar waarvoor we geen vervoerbewijs hebben gehad. Een bezoek aan het busstation in Madrid loste dit gedeeltelijk op, namelijk één nieuw ticket, maar voor de tweede fiets was het ‘niet mogelijk’. Dus dat wordt boeiend morgenochtend.
Nu we toch in Madrid terug zijn, zoeken we nog een van de architectonische attracties op waar we niet aan toekwamen op onze rondrit eerder. Het gaat om het Park Rio de Madrid, waar langs de rivier een groot park is aangelegd, met gedeeltelijke ondertunneling van de weg. Daarvan hebben we het eerste stuk gezien, maar onderweg naar het eigenlijke park bleek een schroef/bout uit Miriams bagagedrager te zijn verdwenen. En dat is niet handig met twee fietstassen bagage…. De bout is vast losgetrild op de hobbelpaden gisteren. Een stop bij een nabij gelegen pompstation bracht geen uitkomst, en omdat het zondag is, zijn alle fietswinkels gesloten. Dus voorzichtig linea recta naar ons hotel. Na enige uitleg over ons probleem verwees de hotelmanager ons naar de Chinese ‘Alimentation’, drie straten verder links. Deze Alimentation bleek van alle markten thuis, hij verkocht ook moeren en bouten. Een doosje vol voor € 1 verder en het probleem was opgelost. Nu nog even stevig aanschroeven met de tang en de schroevendraaier die we eerder aanschaften.
Vandaag was dus wat reizen en veel geregel. Maar de zon schijnt, de terrassen zitten vol (o.a. met ons) en het leven is goed. Dat wordt dan nog eens bevestigd door de viergeneraties foto van Joshua en moeder Francien, geflankeerd door grootmoeder Karin en overgrootmoeder Thea. Het ga je goed Joshua!

1. Sam:
    3 oktober 2022
    Terug naar Madrid. Vooruit, achteruit!