Terug in Besançon

4 augustus 2022 - Besançon, Frankrijk

Eigenlijk eindigde onze fietstocht vorig jaar in Besançon. Daar hebben we de trein genomen naar Bazel, omdat we door onze reisdagen heen waren. Toen hebben we nog een korte rondrit door het oude centrum gemaakt, en zijn vervolgens de trein ingestapt.
Nu zijn we op de tot nu toe warmste dag (38°) er weer terug gekomen. Vroeg op vanwege de verwachte hitte, waren we 7.30 uur al weer onderweg. Het ging langs de Doubs, met zijn schilderachtige oevers, stroomversnellingen en sluizen, om de scheepvaart mogelijk te maken. Het aanleggen daavan zal een werk zijn geweest, want om de paar kilometer moet er gesluisd worden.
Uiteindelijk hebben we flink doorgereden, en een korte stop gemaakt, zodat we voor 11 uur de stad binnen reden. En daarmee zijn we de ergste hitte voor gebleven. Het zicht op de Citadel is prachtig als je aan komt rijden langs de rivier. Lastig op de foto vast te leggen.
We konden gelijk het hotel in (en niet pas om 16.30 uur, zoals een zekere boekingsite beweerde). Dat was fijn om de spullen uit te laden en ons op te frissen. Wat met deze temperatuur natuurlijk wel nodig is.
De middag hebben we het Musée des Beaux Arts bezocht. Een mooie collectie, maar we zijn na Florence, Rome, Wenen enz wel erg verwend. Er was ook een tentoonstelling van een 20e eeuws Franse schilder Charles Belle, die een aantal bijzondere werken heeft gemaakt. Groot formaat, donker met bijzondere lichte aanzetten, waardoor sommige van de schilderijen licht leken te geven en diepte kregen. Een afbeelding van een schilderij met bloemen heb ik bij de foto’s gedaan.
Morgen wordt het iets minder warm, en dan gaan we de stad nader bekijken.