Teotihuacán, de vrouwe van Guadalupe en Roma

7 februari 2022 - Mexico City, Mexico

Onze dagen in Mexico Stad hebben we nuttig besteed.gisteren hebben we een lange tocht door de stad gemaakt. Eerst naar de ten noorden van de stad gelegen pyramides van Teotihuacán en daarna naar de Basiliek van de Vrouwe van Guadalupe, de meest heilige voor de katholieken in Mexico en het Amerikaanse continent.
Teotihuacán telt twee reusachtige pyramides, de Tempel van de Zon en de Tempel van de Maan. Beide zijn sterk gerenoveerd, en kunnen qua omvang het opnemen tegen de meeste pyramides van Egypte. Hoewel die toch echt interessanter zijn, omdat daar meer tunnels en graven in te vinden zijn. Maar ook deze uit 200 voor Christus opgerichte pyramides zijn zeer bijzonder. Er werd niet zozeer in, maar vooral boven op het platform en voor de pyramides (mensen)offers gebracht. Niet zozeer werd het hart uit het lichaam gesneden terwijl het nog klopte, zoals later de Mayas deden, maar er vielen veel menselijke slechtoffres. Dat beschouwde men trouwens als een eer, geofferd te mogen worden.
Na de pyramides bezochten we een werkplaats waar obsidiaan werd bewerkt, echt prachtig, maar wel erg aan de prijs.
Vervolgens ging de tour langs de Basiliek van Guadalupe, na het Vaticaan de drukst bezochte lokatie van de katholieke kerk. De vrouwe van Guadalupe zou al vlak na de komst van de Spanjaarden zijn gesignaleerd. De erkenning door de kerk duurde even, todat het beeld van de vrouwe  verscheen in een doek waarin bloemen  waren verzameld. Dat oorspronkelijke doek hangt in de Basiliek, en iedereen kan er kort naar kijken als je op een lopende band er langs wordt geleid.
Naast de nieuwe basiliek staat ook de oude kerk en nog een parochiekerk. Het is een enorm terrien waar jaarlijks veertien miljoen mensen op af komen.
Vandaag hebben we  eerst wat gewandeld, een museum bezocht dat gewijd was aan de Grieken, Romeinen, Perzen, Korea, China en Japan. Over het geheel beter om de hoek in Italie of Griekenland te bewonderen.
In de middag bezochten we het Frida Kahlo museum, althans dat dachten we, want de online tickets voor de hele dag (zondag) waren uitverkocht. Dan toch maar de tentoonstelling in Nederland bezoeken.
Daarna door naar het huis waar Leon Trotski in heeft geleefd toen hij in Mexico asiel had gezocht, en waar hij in 1940 alsnog in opdracht van Stalin werd vermoord. Deze buurt was de mooiste die we in MexicoStad hebben gezien, maar die is zo groot, en de echte luxe villa’s zullen wel nog weer ergens anders zijn te vinden.
Des avonds naar de wijk Roma, waar zich de nodige restaurants en terrassen bevinden. Een leuke wijk, met lange lanen vol grote, oude bomen. Prima gegeten in één van die restaurants (weer dankzij een tip van een collega van Aron) en hebben we (ook aanbevolen) Churris gegeten bij Leto’s. Waar te veel vraag tot inefficiente dienstverlening leidt. 45 minuten voordat een paar Churros, (gebakken staven met suiker) uitgereikt werden. Een lange rij mensen, inclusief Aron en ik, die dit allemaal gedwee over zich laten komen. En zo lekker waren ze nou ook weer niet: de minste van de tips van de collega’s van Aron en internet.
Daarmee zit de vakantie er bijna op. Morgen nog een deel van de dag voor een museum bezoek (als die open zijn), en dan vliegen we weer naar huis.

1. Jacky:
    7 februari 2022
    Wat een prachtige reis samen!! Behouden vlucht terug!
  2. T.v.lierop:
    7 februari 2022
    Fantastisch denk ik, welkom thuis oma