De Tempel-Basiliek-Moskee-Kathedraal

4 oktober 2022 - Córdoba, Spanje

Vandaag is het hoofdonderdeel het bezoek aan de Moskee-Kathedraal van Cordoba. Deze stad heeft een grote geschiedenis, onder andere met islamistische en Joodse geleerden als Averoes en Maimonides. Maar ook het belangrijke religieuze gebouw waar meerdere wereldgodsdiensten in waren en zijn gehuisvest, zoals Ywe gisteren al aankondigde.
Naar verluid heeft op de plaats waar nu de Moskee-Kathedraal staat ooit een Romeinse tempel gestaan. De kolommen zijn gebruikt en terug te vinden in het huidige gebouw.
Vervolgens is er een Visigotische Basiliek op verrezen, waar hier en daar nog resten van zijn gevonden, die uitgestald staan in de Moskee-Kathedraal.
Na de verovering door de Arabieren is het omgebouwd tot een grote Moskee. Die een aantal eeuwen als zodanig dienst heeft gedaan tot dat in de 15e de Moskee is overgenomen door de Katholieke Spanjaarden, die er een Kathedraal en een reeks van kapellen en religieuze ruimtes in hebben gebouwd.
Anders dan in Toledo is dat hier niet met geweld gebeurt, hoewel verkoop onder druk ook niet geheel vrijwillig kan worden genoemd.
Het is een zeer groot, complex gebouw, waar in het midden een Kathedraal is opgetrokken, en aan de zijkant een aantal kappellen gewijd aan verschillende heiligen zijn. De mooie ruimte opzet van de moskee is daardoor veranderd in wirwar van verschillende stijlen. Er is prachtig houtsnijwerk, beeldhouwwerk, goud en edelsmederijwerk te zien. De schilderijen zijn lastig te zien.
Een bijzonder gebouw. Ywe, daarin bevestigd door Ellen, noemt het hoogtepunt van onze reis. Ik ben zo vrij om een andere Kathedraal, ooit Moskee die eer te geven, namelijk de Kathedraal van Toledo. Zie hiervoor het blog van vier dagen geleden. Over hoogtepunten gesproken, er waren er nog wel een aantal, maar daar kijken we over een paar weken nog wel op terug.
Bijzonder, maar van een ander kaliber dan de Moskee-Kathedraal, is ook de synagoge van Cordoba, éen van de drie overgebleven in Spanje (de andere twee hebben we in Toledo bezocht). Het is een piepklein gebouw, wat ooit mooi ingericht zal zijn geweest, maar nu kaal en leeg was, de logische consequentie van de Inquisitie die van de 15e tot de 18e eeuw heeft huisgehouden.
De stad Cordoba heeft een vrij groot oud centrum met tal van kerken en veel okergele-witte gebouwen met mooie patio’s. Daarover morgen iets meer als we de stad verder gaan verkennen. Het moderne deel ziet er tot nu toe niet heel aantrekkelijk uit, al zijn er een paar grote groene allees/parken.
Tenslotte is er een uitdrukking, eerst Napels zien en dan sterven. Dat is geloof ik vanavond in de Amsterdam-Arena gebeurd.