Sur le pont d’Avignon

18 augustus 2022 - Avignon, Frankrijk

Vannacht heeft Zuid Frankrijk een douche gekregen. In Avignon 73 mm, maar elders zelfs 14 cm. Het zal de droogte wel niet oplossen, maar fijn dat wij het niet op ons hoofd hebben gekregen.
Het was vannacht en vanochtend wel fris (voor ons doen) maar geleidelijk werd het weer aangenamer. Morgen gaan we gelukkig weer naar de 30°.
Deze dag hebben we besteed aan drie bijzonderheden, het Palais des Papes, de Pont d’ Avignon en Musée Angladon.

Gisteren stond er om 14 uur een enorme rij bij het Palais des Papes, maar vanochtend om 10 uur viel dat ernstig mee. Je krijgt een tablet mee, en dat is op bijzondere manier van inhoud voorzien. Naast toelichtingen op een aantal ruimtes kan je met de tablet rondkijken en krijg je een beeld van hoe de ruimten er uit gezien moeten hebben, virtual reality. Veel fresco’s zijn verdwenen, maar aan de hand van resten en oudere afbeeldingen is een aardig beeld te geven. Zie de foto. Dan kun je weer op enkele punten drukken, waar dan weer extra informatie wordt gegeven. Niet eerder zo gezien, maar dat kan aan mij liggen.
Twee paleizen, negen pausen, waar van twee tijdens het grote Schisma in de Katholieke kerk, opbouw en uitbreidingen, sloop en renovatie door de eeuwen heen.

Daarna de Pont d’Avignon op. Dat moet een indrukwekkende brug zijn geweest, maar nu houdt hij midden op de rivier op.

In de middag hebben we Musée Anglodon bezocht. Moeilijke keuze, want er zijn nog een aantal interessante musea.
Hier weer een privė verzameling, zonder Picasso’s Demoiselles d’Avignon, want die hangt in New York. Maar met een aantal kleine Picasso’s, een mooie Van Gogh en dito Modigliani en een tentoonstelling van tekeningen van vooral Matisse en enkele Degas, Picasso en anderen. Absoluut een vak, dat tekenen.

De middag verder besteed aan het plannen van de komende dagen, Arles en dan richting het westen.
’s avonds nog heerlijk op het dakterras gezeten met uitzicht op de oude stad.
Morgen weer op de fiets.