San Sebastián, ook wel Doniesta genaamd

9 september 2022 - San Sebastián, Spanje

We zijn in Baskenland. Het is Spaans, maar ook Baskisch. San Sebastián is volgens de serveerster slechts een verzonnen naam, de stad heet Doniesta. Die naam zie je dan ook terug in de gehele stad.
En wat voor een stad! Ooit een vakantieoord voor de adel en rijken uit Engeland, Frankrijk en andere Europese landen, zoals Biarritz dat voor de Engelsen en Russen was. Nu een prachtige stad vol met karakteristieke panden, huizen van de rijken, kleine paleisjes. Met mooie torentjes, soms met jugendstil tegels en gevels. De ligging van de stad met stranden aan de zee en steeds zicht op de Pyreneeën is uniek. Geregeld zie je beiden.
Het is een genoegen om een stadswandeling te maken langs een paar van de hoogtepunten uit de stad. Er is een (wat ons betreft mislukte) nieuwe congreszaal die op de plaats van het oude casino is gekomen. De oude panden zijn veel mooier. Een mooi stadhuis annex stadsbibliotheek. Een barokke basiliek met geweldige altaren. Een gotische kathedraal met oudere en nieuwere delen, bijna te groot om op de foto te krijgen (maar hij staat er wel op). En dan hebben we nog niets gezegd over de eet en drinkcultuur, met de hoogste dichtheid van barretjes en pinchas- en tapasrestaurants.
De vraag van Miriam wat nu de mooiste stad tot nu is, kun je bijna geen antwoord geven. Want er is iedere keer weer zo veel moois te zien. Lyon, met zijn oude centrum en mooie nieuwbouw. Avignon met zijn Palais des Papes. Montpellier met het karakteristieke centrum en mooie nieuwe uitbreidingen. Toulouse, de Rose Stad met zijn rode bakstenen patriciershuizen. Biarritz met zijn waterfront. En nu weer Doniesta.
Maar we zijn nog niet uitgefietst. Ellen vertrekt morgen naar Badhoevedorp, en wij gaan van Hendaye de volgende etappes doen, op naar Pamplona en Madrid.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade