Naar San Cristobal de las Casas

26 januari 2022 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

We zijn ondertussen vijf dagen onderweg. Daarvan waren gisteren en eergisteren niet al te enerverend, want die heb ik voornamelijk in bed doorgebracht.

Wat de oorzaak is, voedselvergiftiging of hoogte, is niet met zekerheid vast te stellen, maar de tapas kwamen er sneller uit dan ze er in gingen.

Die dag was het uitje naar twee dorpen waar oorspronkelijke bewoners leven. Chamula en Zinacantán. Met name Chamula was zeer interessant. Volgens onze gids leven er zo’n 50.000 mensen in het stadje, zijn ze zeer op hun eigen gebruiken gesteld, accepteren dat anderenandere gebruiken hebben, maar niet als ze hen willen bekeren.

De kerk is ook zeer speciaal. Op de grond staan kaarsen en liggen bladeren, er zijn beelden van de bekende katholieke heiligen, er lopen shamaans rond die voortdurend religieuze handelingen verrichten, er wordt cocacola gedronken als offer, en kippen de nek omgedraaid, nadat de shamaan die eerst langs iemand heeft gehaald om te genezen of goede energie te geven. Dit alles, zonder acceptatie van de katholieke kerk, de paus of enige kerkelijke functionaris. De laatste priester is weggejaagd, en alleen voor de doop van kinderen komt een priester uit San Cristobal de las Casas langs, in en uit.

Men is overtuigd van de natuurgeneeswijzen, mondkapjes of vaccinaties doet men niet aan. Met behulp van de iegen geneesmiddelen en handelingen zou ook Corona te behandelen zijn, en er zouden niet meer dan 10 bekende coronasterfgevallen zijn. For what it’s worth.

Zinacantán is weer anders, welvarender, vanwege de bloemen teelt, waar Chamula geheel van de landbouw leeft. Daar maakten we de laatste dag van een festival mee. Er werd volop muziek gemaakt, vuurwerk afgestoken, gedanst, en andere dingen zoals dieren naar als Jaguar verkleedde mensen die in een boom waren geklommen gooien. Iedereen was in prachtige gehandwerkte kleding iitgedost, maar dat schijnt de normale klederdracht te zijn. Zie de foto’s en video.
We werden ook uitgenodigd om in een huis te kijken, het handwerk te bewonderen (uiteraard om te kopen) en we kregen ook wat tacos te eten. Of dat de oorzaak was weet ik niet, maar toen we ‘s avonds gingen eten gebeurde wat ik in de tweede alinea beschreef.

1. Ellen:
    26 januari 2022
    Beterschap, leo
    Leuk om je weer te kunnen volgen