Rustdag in Lyon

11 augustus 2022 - Lyon, Frankrijk

Niet vroeg op, niet navigeren, niet klimmen, we hebben een dagje vrij. In de morgen doen we, behalve lekkere pain au chocolats voor het ontbijt eten, weinig. Bij de koffie evalueren we de tocht tot nu toe en kijken we vooruit. Langs de Groene Weg zijn vrij weinig overnachtingsmogelijkheden en er komen nog uitdagende beklimmingen aan. Zeker met de verwachte hoge temperaturen willen we kortere etappes, maar dat is niet mogelijk, tenzij we in de open lucht gaan slapen.
Dit leidt tot de conclusie dat we de komende etappes moeten verleggen. Een alternatief is te gaan zigzaggen, maar dat lost weinig op. Het andere alternatief is om langs de Rhône te rijden. Daar loopt de Rhône route. Die is beter rijdbaar, met minder heftige hellingen. En met meer overnachtingsmogelijkheden. Bij Orange krust die de Groene Weg, en die vervolgen we dan weer. Aldus besluiten we.
In de middag maken we een rondje door het oude Lyon en langs de Saône. Daar krijgen we een aardig beeld van de stad. Miriam verdwijnt in een deur van een gebouw. Die blijkt toegang te geven tot één van de Traboules. Dat zijn gangen die de verschillende gebouwen met elkaar verbinden, maar wel binnen de muren van de gebouwen lopen. Daar zit een geschiedenis achter, maar die moeten we nog uitzoeken.
We komen in en langs de Kathedraal Johannes de Doper. Daarnaast staat er boven op de heuvel nog een Basiliek. Ook is er een kerk met een lange geschidenis, die twee verschillende kerktorens heeft. De kunst in de kerk is bijzonder, een achtien exemplaren moderne versie van de kruisgang.
We krijgen een cultuurinjectie door het bezoek aan het Museum van Schone Kunsten, dat is gelegen aan een plein waarop een bijzondere fontein staat van Bartholdy, die ook het Vrijheidsbeeld heeft gemaakt. Aan het plein ligt ook het Hotel de Ville van Lyon.
Het museum heeft een mooie collectie middeleeuwse, Italiaanse, Franse, Spaanse en Hollandse schilderijen.
Er springen vooral een paar Tintoretto’s, sint Franciscus van Zurbaran en verschillende Monets uit. Bijzonder is een Vlaams triptiek uit eind 14e, begin 15e eeuw, briljant geschilderd.
En dat is slechts een deel van de collectie.

1. Esther:
    11 augustus 2022
    Hallo luitjes, eindelijk rust, ik werd er al moe van 😀.
    Ziet er goed uit Lyon. Veel plezier met de volgende etappe.
  2. Michael malschaert:
    11 augustus 2022
    Jammer dat er zo weinig overnachtingsplekken zijn Het Rhonedal lijkt me een goed alternatief Heerlijk om jullie reisverhaal te lezen 🚵‍♀️
  3. Betty en Wim:
    11 augustus 2022
    Top jullie reisverhalen voor ons! Een halve dag Lyon is dus te weinig. Geniet van jullie reis, in gedachten reizen we mee!
  4. Leo Hartveld:
    11 augustus 2022
    Leuk te lezen. We hebben gelukkig on een dag.
  5. Sam:
    14 augustus 2022
    Niet zuinig al die moderne architectuur daar!