Paleis en Alcazar

5 oktober 2022 - Córdoba, Spanje

Cordoba is niet alleen beroemd vanwege zijn grote islamitische en joodse zonen zoals Averoes of Maimonides, maar ook door zijn patio’s. Binnenruimtes in het huis, vaak met tuinen, soms als entree van meerdere woningen.
We bezoeken het Paleis de Viana, een aantal rijkeluis woningen die in de loop van de eeuwen zijn samengevoegd tor één complex, nu een museum. Zowel bij de entree als aan de straatkant als aan de binnenkant zijn er mooie patio’s. In één ervan staan verschillende sinaasappelbomen, waarvan er enkele meer dan honderd jaar oud zijn, en nog steeds vrucht lijken te dragen. Heel bijzonder, ook daar is veel levende geschiedenis.
We maken een wandeling langs de rivier Gualdalquivir, waarlangs wij morgen richting Sevilla hopen te rijden. Er is een oude Romeinse brug waarover we we terug naar de stad lopen, nadat we via een andere brug de rivier zijn overgestoken.
Naast de Romeinse brug is nog één van de oude watermolens te zien, waar vroeger het graan werd gemalen. Die ligt in een groene zone, die als natuurgebied is vorm gegeven. Een klein vogelparadijs naast de grote stad die Cordoba toch ook is.
Eindpunt van de wandeling is het Alcazar de los Reyes Christianos, oftewel de Burcht van de Christelijke koningen.
Ook hier zijn bij opgravingen sporen gevonden van Visigotische verblijven. Tot de 13e eeuw heeft het Islamitische  Kalifaat er zijn hoofdkwartier gehad.
Maar deze burcht is vooral het werk van de Christelijke koningen na de verovering van Cordoba in de 13e eeuw door de katholieken. Koning Ferdinando III en Koningin Isabel hebben er acht jaar gewoond. Christoffel Columbus heeft hun  er het geld gevraagd voor zijn ontdekkingstocht van Indië naar het westen.
De tuinen zijn van na de 13e eeuw, maar zijn mede geïnspireerd door de islamitische ontwerpen van tuinen. Naast sinaasappel- en andere fruitbomen zijn er coniferen in soorten en maten, tal van bloemen en mooie fonteinen, te zien op de video’s.
De temperatuur is ondertussen aardig opgelopen en na deze stadswandeling zoeken we de koelte van onze eigen patio op. Hoewel die open is en de zon er een beetje in schijnt is het hier een stuk koeler dan buiten op straat. Ik zet de Suite Española van Isaac Albeniz op, nummer Cordoba, want dat hoort er hier bij.
Dat we hier weer 33° hebben is zeer aangenaam, en we hebben ook vanavond  een zwoele avond. Het is heerlijk nazomeren in Andalusië.