Madrid en El Escorial

26 september 2022 - Madrid, Spanje

Na een paar dagen radiostilte vandaag weer een blog.
Madrid is een grote, gevarieerde stad met een rijke geschiedenis. De afgelopen dagen hebben we door de stad gewandeld, en twee bijzondere plekken bezocht, het museum Prado en het klooster van El Escorial.
Op de 22e heb ik eerst nog een vergadering geleid van De Werkkamer, overleg tussen werkgevers, vakbonden en gemeenten over het aan het werk helpen en houden van mensen met een arbeidsbeperking. En ‘avonds hebben we uitgebreid gedineerd, als kado van Sam, Aron, Nienke en Gui, ter ere van Miriam’s verjaardag. Zeer bijzonder en ook zeer smakelijk. Nogmaals dank daarvoor. Een mooie manier om onze aankomst in Madrid te vieren.
Er lopen een paar grote allees door de stad, zoals de Grand Via. De stad is bezaaid met prachtige gebouwen, suikertaarten noemt Miriam ze. Bij de foto’ zijn een paar te zien. Er is veel geschiedenis in de stad, want ooit was Spanje het grootste rijk. Madrid is in de loop van de 16e eeuw hoofdstad geworden, waar eerder andere steden als Toledo dat waren.
Een enkel gebouw, zoals de Poort van Arcala, staat in de steigers. En er wordt niet alleen gerenoveerd en onderhouden. In alle steden en dorpen waar we door zijn gekomen vinden bouwactiviteiten plaats. De wegen en gebouwen in Spanje zijn in veel betere conditie dan in Frankrijk. Bij het binnenrijden van Madrid reden we langs een enorme bouwlokatie waar een groot aantal woningen en gebouwen worden opgetrokken, onderdeel van een nieuwbouwwijk. De Puerta del Sol in het hartje van de stad ligt ook totaal open.
Er is ruimte voor de fiets. We kwamen binnen via een deel van de 60 km lange fietsrondweg, en ook in de stad zijn er fietspaden of staan grote fietsen afgebeeld op de weg.
We hebben het grote Parque El Retiro doorgelopen. Een groot en mooi aangelegd park, waarin onder andere het Palacio de Cristal staat, in tegenstelling tot het afgebrande Paleis van Volksvlijt (Amsterdam) en het Cristal Palace ( Londen), nog steeds in goede staat.
En wie Madrid zegt, zegt natuurlijk ook: Musea. Om te beginnen zijn we naar het Prado geweest. Bij elkaar vier uur hebben we de vele prachtige en minder prachtige werken bekeken van El Greco, Raphael, Titiaan, Velazquez, Goya, Rembrandt en een verdwaalde Picasso. Sommige van de werken zijn geleend van El Escorial.
Dat hebben we gisteren bezocht. Een ritje van een uur met de lokale trein. El Escorial is een klooster en paleis dat Philips de Tweede (ja die overheerser waar we ons na tachtig jaar opstand van hebben bevrijd) heeft opgericht in de heuvel. Het klooster is een groot museum met werken van onder andere Titiaan, El Greco en Velasquez. Het paleis diende als zomer verblijf en schatkamer van kunst voor de koninklijke familie. Bij het klooster was ook een Basiliek, vol met kunst en een prachtig altaar. In een van de ruimten hangt een marmeren beeld van Christus van Cellini.
Tot het complex behoort ook de koninklijke bibliotheek waar prachtige boeken in het arabisch, hebreeuws, arameens, latijn en grieks met schitterende illustraties zijn te zien. Teveel om op te noemen, en overal een verbod op het maken van foto’s, waardoor er maar een paar foto’s zijn te zien in het blog. Wel de gewelfschildering van Giordano, want die was te mooi om niet te vereeuwigen.
We blijven nog een paar dagen in Madrid om nog wat meer rond te kijken en uiteraard enkele musea te bezoeken.

1. Ellen:
    26 september 2022
    Geniet van het op eigen beenkracht bereikte Madrid!
    Wat leuk dat er ook in en rond Madrid fietspaden zijn. Mijn fiets is inmiddels ook bezorgd. Voor de fietsende lezers van dit blog: de firma care4luggage.com haalt of brengt je fiets overal vanuit of naar Europa. Er was weinig communicatie, maar ze doen dus wel prima wat ze beloofd hebben.