Kunst en architectuur

28 september 2022 - Madrid, Spanje

De dagen in Madrid gaan snel. Wandelen en fietsen door de stad, museabezoek en tussen door af en toe een (dak-)terrasje pakken. Het is wat minder warm dan een paar dagen geleden, maar nog altijd aangenaam.
Op weg naar het museum Reina Sofia brengen we een bezoek aan de Botanische tuin. Er bloeit nog het nodige, al is de top wel geweest. Het is een groot park, met enkele kassen met cactussen en tropische planten en bomen. Hier kun je wel een paar uur doorbrengen, maar aangezien we dat al op ons dakterras hebben gedaan, nog lang in de rij moeten staan op het station en ook nog langs een winkel moeten om dekhoezen voor de fietsen op te halen, en daarna naar het Museum willen, zit dat er niet in. Maar we genieten er wel van.
Het Museum Reina Sofia heeft een grote collectie kunst uit de negentiende en twintigste eeuw. Hoogtepunten zijn de Guernica en nog andere werken van Picasso, de Vrouw in het venster van Salvadori Dali, werken van Miro, foto’s van Man Ray en tal van politieke affiches. De opzet van het museum in zeker zo interessant, met materiaal (schikderijen, tekeningen, affiches, films, foto’s) opgedeeld in acht periodes. Maar van de bezochte musea het minst interessant.
De volgende dag hebben we de fietsen van vier hoog naar beneden gesleept om een fietstocht langs interessante gebouwen te maken (voor zover we die al niet hadden gezien, net name die in het centrum). We rijden  over  drukke wegen op de strook waar fietsers mogen rijden, met links taxi’s en bussen en rechts de rest van het autoverkeer, van stoplicht naar stoplicht, tamelijk gevaarlijk. Af en toe is het zoeken, maar we vinden de grote nieuwe gebouwen, onder andere de Poort tot Europa, die vanwege de onderliggende metro schuin naar elkaar toe lopen en vier wolkenkrabbers. Opvallend dat vooral de accountants in zijn gevestigd in die dure kantoren. Ouder zijn de Torres Blanco, een woontoren uit 1965 en de Arena voor stierengevechten van 1929. We zien niet alles wat we gepland hadden, maar er zitten weer 35 km heuvel op en af in de stad op.
Als laatste grote museum is Thijssen-Bornrmisza aan de beurt. Het is een privé collectie van de nazaten van de Thijssen dynastie, die men voor veel geld heeft verkocht aan de Spaanse overheid. Een pracht collectie, met veel Italianen uit de 13e, 14e en 15e eeuw, een aantal Duitse topstukken (Durer, Cranbach), een keur van Hollandse meesters, maar ook modernere werken van het impressionisme en andere moderne stromingen met werken van Van Gogh, Degas, Monet, Kandinsky en vele anderen. We brengen uren door in het prachtige museum.
Dat is genoeg om de komende tijd op te teren en van na te genieten, als we naar het zuiden gaan en hopelijk ook weer de op de fiets kunnen stappen. Spannend is of we de fiets mee in de trein krijgen, want daar doet Renfe, de Spaanse NS,  nogal moeilijk over. We hebben in ieder geval de tickets voor Toledo en later voor Cordoba. Dat gaan we morgen zien.

1. Betty en Wim:
    29 september 2022
    Kers op de taart: museum Thijssen-Bornrmisza! Wij hebben er jaren geleden ook enorm van genoten!