Islamieten, Joden en Katholieken

30 september 2022 - Toledo, Spanje

Toledo is een stad met een rijke  geschiedenis waar drie wereldgodsdiensten een belangrijke rol speelden. Na de heerschappij van de Visigoten stond het enkele eeuwen lang onder Islamitisch bewind, tot de terreur van de Inquisitie was er een grote Joodse minderheid en daarna kwam een eeuwenlange Katholieke heerschappij. Tot halverwege de 16e eeuw was het de hoofdstad van het Spaanse Rijk.
Wij hebben vandaag -naast het El Greco Museum - de voormalige Synagoge, de voormalige Moskee en de Kathedraal bezocht.
Het El Greco museum is een klein museum gevestigd in een huis waar de schilder gewoond zou hebben (maar dat was niet het geval) met een kleine verzameling El Greco’s.
De Synagoge was de moeite waard, al is er van de aankleding niet veel meer over.
De voormalige Moskee was niet heel bijzonder, je stapte erin (tussen een horde andere toeristen) en dan weer uit, en dat was het. Eigenlijk een teleurstelling, die in Cordoba recht gezet moet worden.
En dan de Kathedraal van Toledo. Dat is weer een hoogtepunt van bouwkunst, beeldhouwwerk, goudsmederij, ijzersmederij en last bu not least, schilderkunst. Het is te veel om op te noemen. Het grote hoofdaltaar in de Kathedraal, het grote altaar in de Kapel, de achterkant van de kapel met een prachtig kunstwerk van beeldhouw- en schilderwerk, de Capitula met prachtige frescos’s en de schilderingen van de voormalige (en toekomstige) bisschoppen van Toledo, de Sacristie met een schitterende collectie schilderijen van onder andere El Greco, Rafael, Van Dijk, Goya, Titiaan en Caravaggio. Zeer indrukwekkend, en we hebben de afgelopen tijd al heel wat gezien.
Tussendoor zijn we nog een keer naar het station gegaan om onze kaartjes naar Cordoba in te ruilen. We gaan het per bus doen, want dan is de kans dat de fietsen mee mogen aanzienlijk groter.
Een fijne bijkomstigheid is verder dat een van de specialiteiten van Toledo (naast die afschuwelijke sabels en messen) marsepein is. Dat laten we ons smaken.

Maar morgen eerst maar weer eens fietsen, naar Aranjuez.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marianne Grunell:
    30 september 2022
    Wat een belevenissen daar in Spanje. Ik ben stik jalours. Bij Henk het idee gesolndeerd dat we jullie eens gaan volgen - met elektrische ondersteuning. Jullie (schoon) broer keek welwillend, maar zei niks. Nou, dan weet je het wel, het plan wordt uitgefaseerd!
    En verder: geniet ervan. Heerlijk om van jullie te lezen, ook als Europa in brand staat.
  2. Leo Hartveld:
    1 oktober 2022
    Zullen we doen.
    En als Henk welwillend keek, dan is er altijd hoop 😉.