Havenfront en Calatrava

19 oktober 2022 - Valencia, Spanje

Met een half tot heel bewolkte dag was het een goede dag voor een stadswandeling. In het bijzonder hebben we twee delen van de stad bekeken: het havenfront en de herontwikkelde rivierbedding.
De haven van Valencia ligt aan de stad vast. Er is een grote jachthaven, waar de oude havengebouwen verlaten bij liggen of worden herontwikkeld. Dit havengebied ligt in een hoefijzervorm, waar we één van de benen zijn afgelopen. En weer teruggevolgd, want anders moet je zwemmen. In de jachthaven wordt gekanood, gesupt en met allerlei ander vaartuigen gevaren. Een duikschool, enz.
Achter dit hoefijzer ligt verderop de containerhaven, niet op de Maasvlakte, maar tegen de stad aan.
En die stad komt steeds dichterbij, omdat de rivier die door València loopt, de Turia, is verlegd en het vrij gekomen gebied stap voor stap wordt ontwikkeld, richting de zee.
Dit proces is wat vertraagd doordat de projecten van Calatrava veel duurder zijn uitgevallen dan eerder begroot, € 900 miljoen in plaats van de begrootte € 300 miljoen.
Daarmee heb ik gelijk de belangrijkste ontwikkeling van Valencia genoemd. Op de rivier bedding is een prachtig park met Oceanium,  Wetenschapsmuseum, Operagebouw en een Planetarium verrezen, plus aan paar iconische bruggen. Boven op de parkeergarage is een Arcade met bomen en vogels, L’Umbracle, gebouwd. Plus een aantal enorme waterpartijen, waarop je kunt waterfietsen of suppen. Het kost wat, maar dan heb je ook iets.
Ondertussen kun je na al deze prachtige gebouwen bewonderd te hebben doorlopen in het al eerder ontwikkelde park richting het stadscentrum, waar een aantal oude bruggen de verschillende stadsdelen met elkaar verbinden.
In het stadscentrum, dat we maar heel ten dele hebben kunnen bekijken (we hebben nu meer dan 12 km eropzitten) staan tal van Art Nouveau gebouwen, die we morgen nader gaan bekijken, en natuurlijk weer diverse kerken, waarvan de Kathedraal de belangrijkste is. En zeker ook de toren bij de kathedraal, El Micalet is de moeite waard.
Deze stad is echt de moeite waard, een mooie laatste stop. Met de nieuwe ontwikkelingen en zijn prachtige ligging aan het strand, kan de stad concurreren met Barcelona.
Aangezien er veel is te doen gaan we nog langer in Valencia doorbrengen. Maar veel van de hotels en appartementen zitten komend weekend vol, omdat de halve marathon van Valencia wordt gehouden. Wij gaan dan richting het zuiden fietsen, waar het natuurpark Albufera ligt. Met twee overnachtingen aan de kust overbruggen we het drukke weekend, en daarna gaan we de rest van Valencia bekijken. Laatste nacht een hotel bij het vliegveld, omdat onze vlucht vroeg vertrekt. Kortom, vanavond hebben we de laatste organisatorische dingen van de vakantie gedaan. Het reisbureau is klaar.

1. Franklin:
    20 oktober 2022
    nog steeds lekker weer, zo te zien
  2. Leo Hartveld:
    20 oktober 2022
    Ja, 25°. Hoewel we bewolking en een drupje regen hadden. Blijft 28° komende dagen