De eerste dagen

22 januari 2022 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Vandaag zijn Aron en ik aangekomen in San Cristobal de las Casas. Aron is al weken aan het touren in Mexico. Ik ben woensdagnacht aangekomen in Mexico City.

Gisteren zijn we allebei gevlogen naar Tuxtla Gutierraz, vanwaar onze reis begint. De firma Hertz laat zich weer van haar beste kant zien - of is het Solana Tours, die de reis heeft gepland - door ons twee en een half uur te laten wachten voordat we in de auto kunnen stappen. De betaling is niet bekend bij de lokale Hertz vestiging, die zou bekend zijn bij het centrale kantoor. Of is de betaling helemaal niet uitgevoerd door Solana Tours. Dat blijft vooralsnog onduidelijk. We gaan op weg. Het is dan wel een VW, uit de categorie F, twee stappen hoger dan de gereserveerde, maar toch.

We rijden naar Chiapa de Corso, dat bekend staat als uitvalsbasis voor een bezoek aan de fameuze Cañon de Sumedero. Die Cañon is echt de moeite waard, met steeds stijler ophoog gaande wanden, tot meer dan een kilometer hoogte. Naast een aantal watervogels poseert een krokodil. Geen zwemwater, de rivier door de canyon. Zie de foto’s en video.

Het geheel eindigt in een enorm merengebied, gecreëerd door de stuwdam die de provincie Chiapas van stroom voorziet.

Na de tour en een lunch vertrekken we naar San Cristobal, de stad die het meest zuidelijk ligt op onze route. Veel invloeden van inheemse bevolking.
We eindigen de drukke dag met een verkenning van het stadhart en een welverdiend drankje, en daarna hapje eten.

1. Jacky:
    22 januari 2022
    Een goede en fijne reis!