Cultuur en natuur

21 augustus 2022 - Arles, Frankrijk

Op de tweede rustdag in Arles gaan we naar het Luma, cultureel centrum in een toren, ontworpen door Frank Gehry, die ook in Bilbao en Parijs bijzondere gebouwen heeft neergezet. Het is een toren, met rotsen van de Mont Ventoux. Er naast is een bijzondere  tuin en zijn de nodige culturele en horeca voorzieningen in de voormalige fabrieken van de Franse Spoorwegen waar het geheel  is ontwikkeld. Een beetje a la de Westergasfabriek in Amsterdam.
We kijken er naar een goede videopresentatie, en glijden van de derde verdieping via een glijbaan naar beneden.
Je kunt tot op de negende verdieping, vanwaar je een beter uitzicht hebt, weer wat verder dan gisteren, toen we vanaf de Arena al ver konden kijken.
Na een korte pauze gaan we met een excursie de Camargue in. We hebben besloten niet te gaan fietsen vanwege de muggen en het slechte wegdek. Dat blijkt allemaal mee te vallen. We zien er verbouw van rijst, (uitgebloeide) zonnebloemen, paarden camarguese en Spaanse stieren, flamingo’s en diverse reigersoorten. De paarden worden allemaal na verloop van tijd wit. De jonge paarden zijn nog eerst grijs of zwart.
Waar de stieren uit de Camargue hun hoorns naar boven hebben staan zijn de Spaanse stieren een stuk groter en hebben hun hoorns naar voren staan. We kennen ze natuurlijk van de stierengevechten. In de Camargue en de rest van Zuid Frankrijk doen ze ook aan stierenvechten, maar anders. Hier doden ze de dieren niet, maar krijgen de dieren versieringen op het hoofd en de hoorns, en is de kunst die er af te krijgen.
Al met al was de excursie niet wat we ervan hadden verwacht. Hoogtepunt was het korte pootje baaien in de Middellandse Zee bij Saintes-Maries-de-la-Mer, waar we ook de flamingo’s zagen. Het kan qua tourisme gemakkelijk op tegen Zandvoort.
We eindigen de dag met een hapje eten in het Café Le Nuit dat Van Gogh heeft geschilderd.