De Collado de Artesiaga over naar Pamplona

11 september 2022 - Pamplona, Spanje

Vandaag is het 36°. Dus alle reden om tijdig op de fiets te stappen, zeker waar we beginnen met een echte klim. Het is zondag, dus alle bakkers zijn dicht tot 8.30, en het ontbijt in het hotelletje is om 8 uur. Dus we verslapen ons een beetje, maar iets voor 9 uur zitten we op de fiets. Eerst een paar kilometer vlak, dan 15 km stijgen, deels relaxed, 4 of 5 %. Maar in het begin, op tweede derde en de laatste twee kilometers zijn stijler 7-8% en het laatste stuk, bijna bij de top, 9%. Met een paar strategisch gelegen stoppen bereiken we de top. Dat voel je wel. Het was best spannend of deze klim zou lukken. Dit is wel het maximum van Miriam’s klimmogelijkheden. Maar we moeten we een keer over (uitlopers van) de Pyreneën. 13 km lukt het goed. De laatste 2 km kom ik met lopen en wat hulp van Leo boven. Opluchting, het is gelukt. Nu ligt de weg naar Madrid open.
Op een gegeven moment begon de wind te blazen, en moest je uitkijken niet van de weg te raken. Dat was niet van te voren aangekondigd!
Tijdens de klim en op de top heb je een schitterend uitzicht op de zeer groene omgeving van Navarro. Klimmen kost moeite, maar het levert je wel de mooiste uitzichten op.
En daarna mag je dalen. Eerst behoorlijk stijl, daarna gewoon stijl.
Bij een stuwmeer bij Eugi krijgen we eindelijk koffie resp. thee, want er was weinig en wat er was, was gesloten.
De kilometers na Eugi gaan gelukkig ook naar beneden en we houden een lekker tempo aan. Ook aan deze kant van de col is het mooi en groen. Gaandeweg werd het wel warmer, maar dank zij de wind is het goed uit te houden. Het gaat grotendeels over de weg.
Maar de laatste 7 km gaan via een fietspad Pamplona in. Daar hebben we een appartement gehuurd in een gloednieuw complex, voor twee nachten om de stad te kunnen bekijken. Gloednieuw = twee dagen open. De fietsen mogen helaas niet in de ondergrondse parkeergarage, dat hebben ze nog niet geregeld. Dus vinden ze een plaats boven in ons appartement. Morgen gaan we de stad bekijken. Daarover later meer.
Met deze rit hebben we de 2.000 km grens overschreden. En deze Forrest Gumps hebben nog wat te gaan.

1. Ellen:
    11 september 2022
    Respect!!!!!
  2. Michael malschaert:
    11 september 2022
    Wat een prestatie. Super gedaan👍Leuk om te lezen dat het lukt🚴‍♀️Heel veel plezier in Pamplona🤚