Vaticaan, musea en Sixtijnse kapel

9 augustus 2017 - Rome, Italië

Het Vaticaan kan niet ontbreken in ons bezoek aan Rome. De wachtrij viel niet tegen, binnen het uur waren we binnen. De Sint Pieter is natuurlijk groot, en versierd. Erg barok, en voor ons wat overdreven.

De bronzen Baldakijn van Bernini, gemaakt van de bronzen bekleding van het Pantheon is een mooie illustratie van de roofzucht van de diverse Pausen. In de musea, waarover zo meer, was ook half Rome leeg gehaald ten behoeve van de heren Pausen. Verovering, verzameling en macht zijn meer terug te vinden dan religieuze hoogstandjes.

De Pieta van Michelangelo is een wonderschoon hoogtepunt in de Sint Pieter.

Na de Sint Pieter, waar heel veel te zien valt, zijn we na een koffiepauze de Vaticaanmusea in gegaan, met als bijzonder hoogtepunt de Sixtijnse kapel.

Bij binnenkomst is er eerst de verzameling van Egyptische kunst. Een grote verzameling waarvan de Romeinse bezetting van het voormalige grootrijk goed zichtbaar is. Al weer een aantal jaren terug zijn Hans, de broer van Miriam, en ik naar Egypte geweest, en daar hebben we de enorme hoeveelheid pyramides, monumenten, beelden en tempels mogen bewonderen. Daar kan echt niets tegenop. Maar het Vaticaan heeft een prachtige verzameling bijeen gebracht.

Vervolgens kom je van het ene museum in het andere. Hier vallen prachtige beelden te zien, daar schilderijen. Één galerij is die van de kaarten, waar veertig schilderingen van delen van Italië zijn te zien, plus een landkaart van de antieke Italië en een van het moderne. Op het plafond zijn hoogtepunten uit de Italiaanse geschiedenis afgebeeld die passen bij de betreffende landsgebieden.

Na enig doorlopen van de vertrekken van de Borgia's en nog enkele musea, die we hebben overgeslagen, kom je in vier Stanza's, waarvan één volledig door Rafael is beschilderd. Hier worden de deugden uitgebeeld, en op briljante wijze de groten der aarde, toen levend of niet meer levend, verwerkt in de schilderingen. Het zijn prachtige fresco's, wat de prestatie nog groter maakt, omdat fresco's in korte tijd aangebracht moeten worden. De andere Stanza's zijn mede door Rafael ontworpen en deels door hem zelf, deels door zijn leerlingen geschilderd. Een absoluut hoogtepunt van ons bezoek.

En dan is er de Sixtijnse kapel. Moet ik toch nog een overtreffende trap gebruiken, want hier is met name, maar niet alleen, door Michelangelo een reeks schilderingen gemaakt. Op het plafond en de bovenkant van de muur zijn een serie religieuze schilderingen aangebracht met de schepping van Adam en Eva en de verdrijving uit het Paradijs en andere oud-testamentische taferelen plus de profeten.

Op een wand heeft hij die weer moeten overschilderen, toen de opdracht voor het schilderen van Het laatste oordeel is gegeven. Jammer genoeg was het niet toegestaan dat te fotograferen. Maar Het laatste Oordeel is hét absolute hoogtepunt van wat de Sixtijnse Kapel en het hele Vaticaan met al zijn pracht en praal te bieden heeft.

Verzadigd en uitgeput hebben we na drie uur de musea verlaten.