Trevifontijn, Spaanse Trappen en Villa Borghese

11 augustus 2017 - Rome, Italië

Er stonden nog een paar hoogtepunten van Rome open. Nadat we met 'onze' tram naar Plaza Venezia waren gegaan zijn we gaan wandelen. Om te beginnen naar het Domus Romana, dat eerder gesloten was. Helaas blijkt dat er op specifieke tijden rondleidingen zijn, en de Engels en Duitse waren pas veel later. Het volgende doel was de Trevifontijn, eerder nog object van vernielzucht door een aantal vandalen die zich Feyenoordfan noemden. De vernielingen van deze barbaren zijn gelukkig weer hersteld.

Daarna ging het via de winkelstraat Via Corso, waardoor wij enkele dagen geleden triomfantelijk zijn gefietst, naar de Spaanse Trappen. Voordat we die bereikten konden we de zuil van Marcus Aurelius bewonderen. Daarna moest toch ook het graf van Augustus worden bezocht, ook omdat er een omstreden gebouw van Richard Meier omheen staat. Uiteindelijk aangekomen bij de Spaanse Trappen zijn die vervolgens beklommen. Allemaal heel leuk en mooi. Ondertussen begon de temperatuur ook weer lekker op te lopen. Van de Spaanse Trappen is het niet heel ver naar het part Villa Borghese, waar zich een paar musea bevinden, waaronder de Galleria Borghese.

Ik heb gisteren al superlatieven moeten gebruiken om enigzins recht te doen aan de schoonheid van de musea van het Vaticaan en de Sixtijnse Kapel. De Galleria is echter superb. Mochten we nog twijfels hebben aan het beeldhouwwerk van Bernini, zoals Miriam die een beetje had, dan zijn die met het zien van beelden als Apollo en Dafne en De schaking van Proserpina definitief verdwenen. Zie vooral de briljante uitbeelding van de hand waarmee Proserpina beetgepakt wordt.

In de verzameling schilderijen zitten onder andere werken van de grote schilders Titiaan, Rafael, Dosso Dossi, Van Honthorst, Rubens en last but not least Caravaggio. De schoonheid is bijna teveel om in een keer te verwerken. Ik meld ook nog maar dat het gebouw zelf ook schitterend is versierd, onder andere met een aantal Romeinse mozaïeken en een prachtige plafondschildering (zie video). De toegang tot de Galleria is gereguleerd, maximaal 360 personen per blok van twee uur. Dit moet je tijdig reserveren (wat via internet kan). Anders is de kans zeer groot dat je er niet in kunt.

Na al deze pracht zijn we verzadigd huiswaarts gegaan. 'S avond zijn we de hippe wijk Trastevere ingeweest om te eten. Die is net zo druk als het centrum, heel gezellig, en er is volop keus uit eetgelegenheden.  Vandaag hou ik een rustdag. Miriam en Ellen zijn richting Ostia.

1. Ywe:
    11 augustus 2017
    Sinatra heeft een prachtige song geschreven waarin de Trevi fonteinen centraal staan. Three coins in a fountain. Heel ontroerend.
  2. Ywe:
    11 augustus 2017
    Nog een muzikale noot over het Miserere van Allegri. Het Vaticaan heeft het kopiëren van de compositie streng verboden op straffe van excommunicatie. Slechts drie kopieën werden toegestaan en deze werden aan Keizer Leopold I, aan Padre Martini en aan het Koningshuis van Portugal geschonken. Meerdere componisten probeerden de tekst en melodie uit te schrijven of te stelen, maar dit lukte niet, totdat in 1770 de toen veertienjarige Wolfgang Amadeus Mozart Rome bezocht en de metten van Schortelwoensdag en Goede Vrijdag bijwoonde. Hij bleek wel in staat om de tekst en compositie achteraf uit te schrijven en begon het stuk zelf in Wenen op te voeren. Drie maanden later werd hij door Paus Clemens XIV naar Rome geroepen. De Paus complimenteerde hem met deze prestatie en van excommunicatie was dan ook geen sprake. In plaats daarvan kreeg Mozart de Orde van het Gulden Spoor.