Het laatste puzzelstuk

21 augustus 2017

Zo'n twee maanden geleden, toen we uit Koblenz wilden vertrekken, protesteerde Miriams knie. Na de nodige deliberaties besloten we met de boot naar Bingen te gaan. Daarna is Miriam per trein naar Heidelberg gegaan, vanwaar we verder gezamenlijk naar Rome zijn gefietst.

Mannheidelberg - Bingen hebben eergisteren en gisteren gefietst. Vandaag is met het stuk Bingen - Koblenz de route volledig fietsend afgelegd. De ODO (totaalafstand) van Miriam's kilometerteller staat na deze rit op 2546 km, van Gouda naar Rome. Een mooi totaal. Omdat ik iets dubbel heb gereden sta ik op bijna 2700 km.

Het stuk Bingen - Koblenz is het mooiste deel van de Rijn, inclusief de beroemde Loreley. De Loreley is de rots waar eeuwenlang het scheepvaartverkeer ernstige hinder ondervond van rotsen in het water, en veel schepen verongelukten, wat aanleiding gaf tot de mythe van de nimf op de rots.

Een groep nimfen bewoonden de Loreley, tot de mensen hen verjaagden. Een nimf kon geen afscheid nemen van de Rijn en vestigde zich op de hoge rots, vanwaar zij zicht had over de hele rivier. Met haar prachtige, treurige zang, haar schoonheid en haar lange, gouden haren wist zij de schippers te betoveren, die de aandacht voor hun schepen verloren en door de sterke stroom op de rotsen liepen

Tegen de heuvels groeien de wijnranken, waar de beroemde witte en steeds meer ook rode wijn uit Duitsland van afkomstig is. De gehele route is bebost of op amdere wijze groen. Langs het prachtige fietspad dat het hele traject langs of parrallel aan de rivier loopt, hebben lokale bewoners tal van volkstuintjes.

Overal op het traject staan hoog op de heuvels kastelen, waar de vroegere heersers hun deel van het Rijndal beheersten.

Het was kortom een mooie, ontspannen rit. En naar Koblenz toe fietsend loopt het heel licht af, wat ook aan de fietsvreugde bijdraagt. De lichte tegenwind hebben we maar voor lief te nemen.

In Bingen hebben we de treinkaartjes voor Koblenz - Arnhem geregeld, dus morgen gaan we verder in Nederland.