Naar het hoogtepunt van Assisi

2 augustus 2017 - Assisi, Italië

Vandaag is de verwachting 40 graden, dus we staan weer wat vroeger op en om kwart voor zeven rijden we uit Ambértide. Het is fris, een goede keus om tijdig te gaan rijden.

Gisteren zijn we van Toscane Umbrië in gereden. De grenzen van de provincies zijn niet altijd even logisch en helder. Maar zichtbaar is dat Umbrië groener is dan Toscane. De heuvels zijn bebost of staan vol met meest groene gewassen, en we krijgen ook de eerste olijfboomgaarden te zien.

Hoewel het een vlakke etappe heet te zijn, is het grootste deel van de route heuveltje op en heuvelte af, met één wat langere en steilere helling.

Meer dan gisteren rijden we op rustigere weggetjes met mooie vergezichten. Na het klimmetje hebben we mooi zicht naar voren en ook naar achteren.

Na 30 km houden we koffie pauze. Snel daarna zien we Assisi op de heuvel liggen. Het is niet ver meer. Rond 10 uur zijn we in Santa Maria degli Angeli.

Er, dat is aan de voet van Assisi, waar we de officiele fietsroute even verlaten. Miriam heeft een prachtig Bed & Breakfast gereserveerd, in, of zelfs iets voorbij Assisi. Assisi is natuurlijk een hoogtepunt van onze reis, de tweede bedevaartplaats in Italië na Rome.

We gaan als het al iets warmer is geworden dan ook de het laatste stukje doen. Dat is eerst vals plat, maar daarna wordt het pas echt vals, maar dan stijl. 5 kilometer met hellingen die steiler zijn dan het meeste wat we tot nu toe hebben gehad. Op een bepaald stuk moet ik ik iets omrijden ter voorkoming van een 'muur' omhoog.

Rond 11 uur hebben we het 'hoogtepunt' van Villa Bigio bereikt. Het is gelukkig de beloofde oase, want hoewel er geen airconditioning is, is de kamer koel en er is een zwembad. Wel even wennen aan de temperatuur van het water, want de buiten temperatuur loopt nu op tot tegen de 40. Komende dagen is er een echte hittegolf, met in midden Italië dagen 40 graden. Maar fijn dat er verkoeling is in het zwembad.

Over de hitte valt ook nog iets te zeggen. Hier in Assisi is het volgens mijn weer-app het warmst van heel midden Italië, hoe wel de rest nu ook naar 40 - 41 graden gaat. Maar ten opzichte van Umbértide is het hier veel aangenamer. Er waait iets van een 'frisse' wind. En er is dus het zwembad. Gisteren in Umbértide hing een hete deken over de stad. Buiten eten was niet goed mogelijk. Alleen de airco hield de kamer enigzins 'slaapbaar'. Pas vanochtend vroeg werd het iets frisser.

We gaan morgen dan ook opgewekt een dagje Assisi doen.