Over de Utrechtse Heuvelrug naar het Koos Vorrinkhuis

23 augustus 2017

Vanuit Ede zijn we eerst naar ten zuiden van de A 12 gegaan. Daar zijn we westelijk richting de Utrechtse Heuvelrug gereden. Net als gisteren op de Veluwe is dat geregeld flink klimmen. Maar daarna mag je weer snel dalen.

De Utrechtse Heuvelrug is een flink stuk met veel bossen, maar ook mooie stukjes heideveld. Bij elkaar hebben we ruim 60 km gereden, om te eindigen in Lage Vuursche, in het bijzonder in het Koos Vorrinkhuis, van het NIVON.

Het NIVON is het Nederlands Instituut voor Volksontwikkeling en Natuurvriendenwerk, tegenwoordig Netwerk voor Natuur en Cultuur. Naast het organiseren van vakantie- en vormingsweken heeft het NIVON een reeks vakantiehuizen en kampeerterreinen op de mooiste plekjes in Nederland. Sommige van deze huizen komen uit de nalatenschap van de AJC. In deze huizen kun je op betaalbare wijze een mooie vakantie vieren.

De huizen worden gerund door vrijwilligers. Het grappige is dat drie bekenden van mij deze week een eerste ervaringen als Huiswacht opdoen: Louis Genet, Herman Willems en broer Henk. Dat trof dus goed. Henk mocht ons inschrijven als gast. Heb ik onze NIVON-lidmaatschapskaarten niet voor niets meegenomen, want daarop krijg je korting op de overnachting.

De naamgever van het huis, Koos Vorrink, was een kwekeling (leraar basisschool) die begin jaren twintig leider van de Arbeids Jeugd Centrale werd. Daarna leidde hij het IVAO en in 1934 werd hij voorzitter van de SDAP en na de Tweede Wereldoorlog PvdA. Daar was hij een belangrijke vernieuwer van het sociaal-demokratisch gedachtegoed, met het cultuursocialisme waar naast de idealen van rechtvaardigheid en solidariteit ook gemeenschapszin, persoonlijkheidsvorming en persoonlijke verantwoordelijkheid een grote rol spelen. 'Om de vrije mens der nieuwe gemeenschap' als brenger van een nieuwe samenleving.

Een mooie laatste stop voordat we thuis komen.