Rome

6 augustus 2017

De derde en laatste dag van Assisi naar Rome begint weer vroeg. Kwart voor zes rijden we een beetje rillend uit Sassacci weg. Het is net 20 graden. Er staan ons nog een paar lekkere klimmetjes te wachten. Zo'n 30 km gaan we klimmend en af en toe dalend door de heuvels van Umbrië. Daarbij volgen we weer de Via Flaminia, een van de belangrijke wegen naar Rome in de tijd van de Romeinen, aangelegd in 220 voor Christus door Censor Gaius Flaminius die de stad verbindt met Ravenna. Bij de veroveringen van Europa marcheerden de legioenen langs deze weg.

We krijgen door het vroege startmoment weer een prachtige zonsopgang te zien en wijdse vergezichten in het zachte ochtendlicht. Neemt niet weg dat we menig zweetdruppeltje plengen, want met de zonsopgang neemt de temperatuur navenant toe. Om 9 uur zien wij getallen boven de 30 verschijnen.

Na de klimmetjes komt nu de beloning. We gaan naar beneden, het Tiberdal in. De laatste 15 km fietsen we een vrijliggend fietspad langs de rivier. Dat volgen we tot ver in het hart van de Rome. Het laatste stuk in Rome wijken we iets af van de route van Reitsma, want die eindigt bij het Vaticaan. Ons einddoel is echter het klassieke Rome. Via de Via Corso, de Piazza Venezia en de Via dei Fori Imperiali, alwaar onder andere het Forum Romanum aan is gelegen, rijden we aan op het Collosseum.

Daar maken we het afsluitende staatsieportret van de fietstocht Gouda - Rome.

Van het Collosseum is het nog een paar kilometer naar ons appartement waar we een paar dagen zullen vertoeven. Tijd om de benen wat rust te geven. En ja, ook de knie heeft het gehaald.

1. Karin de Leeuw:
    Goed gedaan!
  2. Henk:
    6 augustus 2017
    Mooie afronding na in de hitte helling op en af. En nu nog genieten van Rome. Alleen de fonteinen werken niet allemaal meer. En na een vroege start hebben jullie nog een hele dag.
  3. Els:
    6 augustus 2017
    Top! Jullie hebben het gehaald!
  4. Ywe:
    Mooi hoor!
    Ik hoop dat jullie veel voldoening ervaren en voelen na deze expeditie, die veel weg heeft van een pelgrimstocht.
  5. T.v.lierop:
    Proficiat. Mama
  6. Kirsten:
    6 augustus 2017
    Cooool! (T wordt vanaf nu vast n stuk saaier in t internet... jullie verslagen waren zijn leuk om te lezen! Dank voor t leuke verslag)
  7. Esther:
    TOP! Gefeliciteerd.
    veel plezier.
  8. Jacky:
    6 augustus 2017
    Che bravi siete! Miei complimenti!
    Geniet ervan! Liefs