Renaissance en klassiek Rome

8 augustus 2017 - Rome, Italië

De week Rome is op een bijzondere manier gestart. Na dat we bij het Colosseum zijn aangekomen zijn we richting Trastevere en Gianicolense ingeslagen en hebben ons apartement betrokken. Voor de lekkerbek blijkt er een straat verder een uitstekend visrestaurant te zitten, dus hebben we genoten van een welverdiende aankomst lunch.

Maandag hebben we Ellen welkom geheten en afgehaald van Roma Fiumicino. Maar voordat dit zo ver was, is op het treinstation Rome Trastevere Miriam haar portemonnaie gerold, met rijbewijs, betaalpassen en van alles en nog wat, plus net opgenomen cash. Dat was even schrikken, flink balen en kaarten laten blokkeren en 's middags aangifte bij de politie doen. Een moment van onoplettendheid...

Maar we gaan er gewoon een leuke week van maken. 'S middags zijn we met Ellen naar het oude centrum gegaan, richting Pantheon, Piazza Navona, Bernini's (?) Vierstromenfontein en een reeks van barokke kerken. Geweldig om weer in de stad te zijn. De foto's zeggen denk ik genoeg.

'S avonds heerlijk gegeten op de Piazza delle Copelle. Ellen wilde warmte als een deken om zich heen, en die was er ook. De vakantiesfeer is voor haar gelijk aanwezig.  Miriam en ik zijn natuurlijk al twee maanden in die goede sfeer.

Dinsdag is het klassieke Rome aan de beurt. Vanaf de Piazza Venezia richting Altere Delle Patria, Colonna Traianoi, Foru Traiano, Capitolina en dan het Foro Romano en Palatino, waar zoveel Romeinse geschiedenis zich heeft afgespeeld. Veel informatie krijgen we van Miriam, die haar colleges kunstgeschiedenis nu kan verzilveren. Het Forum hebben we met audiogids gedaan, wat erg helpt bij het zicht krijgen wat wat is en wat wie wanneer heeft gedaan. Ook hier geven de foto's een goed beeld.

Het is al in de middag als we ons bezoek aan het Palatino afbreken en de koelte gaan opzoeken. Want het koelt dan wel af, maar het is nog altijd 37 graden.

Vanavond ontmoeten we een collega van Miriam, Marco, en zijn gezin, die ook in Italië op vakantie zijn.

1. Henk:
    8 augustus 2017
    Geniet ondanks dit criminele gebeuren toch van mooi Rome.
  2. Franklin:
    9 augustus 2017
    Ha Miriam

Sterkte, laat je mooie reis niet bederven door tuig!

groeten van Jacky en Franklin
  3. Miriam:
    9 augustus 2017
    De zon schijnt in Italie, ondanks de tegenslag!! We blijven heerlijk genieten. Nu samen met Ellen in Rome