Ostia

12 augustus 2017 - Rome, Italië

Voor het eerst sinds weken blijft vandaag de temperatuur  onder de 30 graden. Leo neemt een rustdag op het dakterras van ons appartement, waar het nu zeer aangenaam toeven  is. Ellen en ik gaan naar Ostia, de oude romeinse havenstad 25 km buiten de stad. De oude havenstad is eeuwen onder zand begraven geweest en nu opgegraven. Het is een gigantisch complex met tempels, woonhuizen, pakhuizen, een forum en badhuizen. Ook is er een theater en een zeer vroeg christelijke kerk. Je kan er uren dwalen. Ellen en ik hebben dat een tijdje gedaan en daarna het nabij gelegen strand opgezocht. Dat viel een beetje tegen. Je kon niet zwemmen omdat de zee veel onstuimig is.
Op de weg terug in naar de stad hebben we nog een stop gemaakt bij de Basiliek Sint Paulus buiten de Muren. Dat was een verrassing. Het is een enorme kerk met prachtige mozaïeken en ramen van dun gesneden marmer waar licht doodvalt. Het is 1 van de vier pauselijke basilieken in de stad.
Teruggekomen in ons appartement zijn we gaan kijken naar onze terugweg. Die komt nog nu toch in het vizier..... Voorlopig hebben we nog lekker vakantieplannen gemaakt voor de komende 14 dagen.